CRM = Asiakassuhteiden hallinta tai asiakashallinta
CRM:llä / CRM-järjestelmällä tarkoitetaan yrityksen asiakassuhteiden hallinnanssa käytettävää järjestelmää. CRM-tulee englanninkielisistä sanoista Customer Relationship Management (Asiakassuhteiden hallinta).
CRM-järjestelmiin liittyy työvälineluonteen lisäksi
Asiakasuhteet
- asiakastyytyväisyyden lisääminen
- asiakaskokemuksen parantamien syventämällä suhteita kokonaisvaltaisella digitaalisella asiakaspalvelulla
Yrityksen tuloksellisuus
- liikevaihdon kasvattaminen
- tuloksen parantaminen
- asiakkuuksien arvon kohottaminen ja sen myötä koko yrityksen arvon kasvattaminen
Yrityksen parempi toiminta
- toiminnan laadun kehittäminen ja hallinta
- tuottavuuden parantaminen
- prosessien automatisointi
Nykyaikainen CRM-järjestelmä kattaa tai on laajennettavissa ERP-järjestelmän (toiminnanohjausjärjestelmän) toiminnallisuuksilla.
Suomenkielisessä Wikipediassa ERP:istä on lyhyt kuvaus: http://fi.wikipedia.org/wiki/CRM.
Laajempi kuvaus löytyy englanninkielisestä Wikipediasta: http://en.wikipedia.org/wiki/Customer_relationship_management